April 10, 2011

I Love OSHIN

Tak lah, I mean citer OSHIN ni tersangat best. Susah nak digambarkan dengan kata-kata. Sayu + sedih kot bila tengok citer nih. 



 
Drama NHK 31 Asadora adalah Oshin. Oshin bercerita tentang seorang gadis yang lahir dalam sebuah keluarga yang sangat miskin luar bandar di Jepun, yang melalui kerja keras dan ketekunan akhirnya kemenangan atas rasa sakit dan kesulitan untuk mencapai kemasyhuran dan kejayaan. 

Disiarkan di awal 1980-an ketika Jepun akhirnya membuang warisan dari tahun-tahun pasca-perang dan Jepun mulai menuai keuntungan dari pembangunan ekonomi, tujuan dari cerita itu untuk mengingati kesulitan generasi tua telah mengalami dalam rangka membuka jalan bagi anak-anak mereka untuk menikmati gaya hidup mereka lebih makmur. Kehadiran tertarik pada penderitaan watak Oshin utama - dan kemudian menarik kesamaan antara ceritanya dan Jepun rumah sendiri lives.Some mereka akan merasa bimbang yang menunjukkan Oshin luar negeri akan memberikan negara profil buruk - dan bahkan akan memalukan kerana menunjukkan jarang melihat sekilas, miskin sisi, tidak setara dari Jepun. 

Dalam acara tersebut, sebaliknya terbukti benar. Oshin memberi penonton di luar Jepun - yang hanya gambar Jepun dibentuk oleh kereta Jepun atau barang elektrik, atau melalui kenangan pahit rawatan Jepun semasa Perang Dunia II - pemahaman yang jauh lebih baik dari Jepun moden dan rakyatnya.

0 comments: