December 15, 2011

Need To Read : The Search for WondLa

Photobucket 


 Aritu GG beli satu novel kat Popular Bookstore. Saja je beli novel nie. Nak mengisi masa terluang lepas SPM .. haha. Bahasa hengliss pulak tue. Terus jadi heng.

Sampai kini, novel tue GG tak abes baca lagi. Tapi anak sedara GG dah * dah tua rupanya aku. Novel tue memang best. GG dah baca setengah dah. Terasa novel tue tak lama lagi akan keluar kat wayang la, sebab pengarang novel tue yang buat buku SPIDERWICK CHRONICLES! 


Walaupun ilustrasi buku ni nampak macam kanak-kanak hingusan, tapi citer dia .. wow! Adventure giler. Serius GG cakap. 

Buku ni agak tebal, dalam 480 muka surat kot. Tebal macam kamus Oxford Fajar korang. Kalau korang mampu habiskan novel ni, nampak sangat korang mampu habiskan telaah kamus korang. Haha. * Kamus nak ditelaah ? werrkkk. 

Sinopsis The Search for Wondla : 

Eva Nine telah mencapai umur 12 tahun dan seumur hidup tinggal dalam Sanctuary bawah tanah. Beliau telah dijaga oleh robot yang bernama "Muthr" (Multi-Utiliti Task Helper Robot 06), dan hanya mengetahui dunia luar melalui hologram dan sekeping kecil kadbod yang tertulis dengan kata-kata yang berpecah-pecah "Wond" dan "La." Apabila Sanctuary itu diserang oleh makhluk besar yang dinamakan Besteel, dia terpaksa meninggalkan Muthr di belakang dan melarikan diri dari Sanctuary. Apabila melihat dunia luar untuk kali pertama dia mendapati dunia luar tidak seperti simulasi hologram yang dibawa olehnya, menghadapi situasi berbahaya dan spesis tumbuhan dan haiwan yang asing, hinggakan peranti Omnipod gagal untuk mengenal pasti spesis tersebut.

Selepas bertemu dengan satu lagi Besteel dan seorang asing yang bernama Rovender Kitt serta raksasa besar Otto (yang dikenal pasti sebagai beruang air gergasi oleh Omnipod), Eva bertemu kembali dengan Muthr di Sanctuary (kini dirobohkan) dan menyakinkan komputer Sanctuary untuk membolehkan Muthr mengiringi dia ke Sanctuary bawah tanah yang lain. Apabila mereka mendapati Sanctuary yang lain telah ditinggalkan, mereka meyakinkan Rovender untuk membawa mereka ke bandar diraja Solas.

Eva, Muthr,Rovender dan Otto menghadapi beberapa pertemuan dengan Besteel dan lain-lain, di mana Eva hampir dijadikan sebagai pameran di muzium diraja. Semasa dalam muzium Eva mendapat tahu bahawa bentuk-bentuk kehidupan planet ini (dipanggil "Orbona" ​​oleh kaum asli) tiba lama dahulu di dunia yang telah mati dan dibangunkan untuk kegunaan mereka sendiri. Eva juga menemui banyak artifak purba manusia dan belajar tamadun manusia yang musnah di sebalik padang pasir yang berbahaya.

Eva, Muthr, Rovender, dan Otto menyeberangi padang pasir untuk mencari tinggalan bandar purba manusia tertanam di bawah pasir. Besteel segera tiba dan menyerang mereka sehingga Muthr rosak dengan teruk. Eva kemudian menggunakan Omnipod untuk menarik perhatian beberapa Sand Snipers untuk membunuh Besteel dan seretnya ke bawah tanah. Muthr, tidak dapat diperbaiki, meninggal dunia tidak lama kemudian, dan mereka mendapati bahawa salah satu terowong yang tertanam adalah Perpustakaan Awam New York, dan ini bermakna Orbona pernah menjadi Bumi. Komputer perpustakaan mengenal pasti kadbod "WondLa" sebagai muka hadapan "The Wizard Wonderful Oz," oleh L. Frank Baum. Planetnya yang telah dikatakan 'mati' telah dibangkitkan semula. Inilah cara Orbona terbentuk.

Dalam bab terakhir, seorang kanak-kanak manusia yang bernama Hailey turun dari langit dengan kapal angkasa dan memberitahu Eva bahawa dia ke situ untuk membawanya pulang ke rumahnya.

Tired of reading ? Amik ampa. 
 

Ada sambungan lagi. Tunggu ! 

0 comments: